Det er mange ansatte i Nille som bidrar i utviklingen av nye varer og kolleksjoner hos oss, og vi har tatt en prat med en av dem som kanskje vet mest om hvordan dette foregår! Vi har intervjuet kreativ ansvarlig for produkt- og pakningsutvikling i Nille, Lara Martin, og fått høre om hvordan Nille jobber frem nye konsepter og kolleksjoner. Vi håper du leser videre om du synes det er interessant!
![]() |
Dette er en kollasj som viser en av våre retninger denne våren. |
Lara, si noe om hvordan dere jobber frem en ny kolleksjon for Nille?
- En slik prosess starter i lang, lang tid før varene er å finne i butikk, faktisk ofte mer enn et år i forkant. Det gjør jo at vi er nødt til å tenke langt frem, og vi er derfor alltid veldig spente når våre nye kolleksjoner kommer i butikk, spente på om dere kommer til å like det vi tror dere vil like. Og da er det jo fantastisk gøy når det klaffer og dere elsker varene og vil ha mer! For denne vårkolleksjonen vår, var vi spesielt spente på om dere kom til å like den nye sjøgrønne fargen vår, og vi ble derfor ekstra glade når den ble en umiddelbar favoritt hos mange av dere!
Når prosessen starter et helt år i forkant, hva er det dere da begynner med?
- Prosessen vår starter ofte i etterkant av at vi har gått på et trendseminar med PEJ Gruppen i begynnelsen av året. Der presenteres noen retninger for hvordan de tror trendene vil utvikle fremover. Vi tar høyde for hvordan tidligere retninger har blitt mottatt, og hva samfunnet ellers er opptatt av, før vi legger føringer for hvordan vi jobber frem våre kolleksjoner.
Slike retninger, hva inkluderer det, rent praktisk for dere?
- En retning inneholder noen stilreferanser og noen trekk eller eksempler som beskriver hva som er viktig for folk innenfor denne trenden. Også retningen inneholder helt praktisk noen farger, noen teksturer, noen småprøver av ulike materialer, som totalt sett utgjør denne retningen. Og hvert seminar inneholder da flere ulike retninger med fokus på ulike tendenser som dukker opp her og der hos diverse trendsettere.
Våre ulike retninger representeres som moodboards, med eksempelprodukter, farger og teksturer. |
Og hvordan jobber så dere i Nille videre med slike retninger?
- Vi jobber dette ned til våre egne moodboards, stemningstavler, hvor vi tar hensyn til enda flere faktorer. Vi i Nille er en kjede som skal selge til hele Norge, ikke kun et lite utvalg av Oslofolk f.eks. Vi har over 350 butikker, og våre varer skal likes like godt på Østlandet som langt i nord, i innlandet og høyt oppi fjellheimen. Vi må også sørge for at vi har riktige varer til riktige årstider og sesonger, og at vi har riktige varer i forhold til det norske folks vaner for når de vanligvis kjøper disse varene. Det er utrolig utfordrende å ta hensyn til alt dette, men det er også det som gjør dette så fantastisk gøy!
Fra moodboards til butikk, hvordan går dere frem videre?
- Når vi har jobbet frem ulike moodboards, som beskriver våre Nillespesifikke retninger, inkluderer disse retningene våre egne stikkord, farger vi tror på, tekstiler og teksturer vi tror blir viktige - og dette blir da arbeidsverktøyene hele Nillekjeden jobber videre med! Disse moodboardsene blir våre styringsverktøy og blir brukt til innkjøps-, markeds- og butikkarbeid året gjennom!
- Så helt konkret; når vi er ferdig med å lage moodboards, bruker våre innkjøpere/kategorisjefer dette aktiv i prosessen med å kjøpe inn og utvikle produkter for Nille. De formidler våre tanker og moodboards til våre samarbeidspartnere over hele verden. Disse vil da finne frem til eller utvikle varer de mener passer innenfor retningene vi har satt, og kommer tilbake til våre innkjøpere/kategorisjefer med forlag til å matche dette. Så er det innkjøpernes jobb da, å utvikle varene sammen med leverandører og designere og ta de modige avgjørelsene for hva vi faktisk skal kjøpe inn eller produsere, etter hva de tror det norske markedet vil ha. En spennende og utfordrende jobb, kan jeg love dere!
...og baksiden av moodboardsene viser enda flere eksempelvarer og fargevalg innenfor de ulike retningene. |
Kan du gi oss et helt konkret eksempel på hvordan dette henger sammen?
- Såklart! En av våre innkjøpere har ansvar for lysene til Nille, og når det skal bestemmes farger på lysene, er det viktig at den som har ansvar for servietter, får designet eller kjøpt inn servietter som passer i samme fargeskala. Om disse to innkjøperne ikke avklarer slikt, vil selv en liten nyanseforskjell gjøre at kolleksjonene våre ikke ser helhetlig og fristende ut. Moodboardsene våre er derfor viktig for at kolleksjonene våre skal henge sammen, og at varene våre passer sammen. Så blir det etterhvert markedsavdelingen sin jobb å lage brosjyrer og butikkmateriell, som gjør at vi får kommunisert de retningene vi ønsker og viser frem kolleksjonene våre på best mulig måte.
Skiller Norge seg ut fra resten av Europa i forhold til hva vi kjøper?
- Ja, vi har en veldig unik situasjon her i Norge. Resten av Europa sliter økonomisk og har begrenset handlingsfrihet, så vi her i Norge har fortsatt god råd i forhold til resten av Europa. Vi ser også at vi i Norge nå har blitt mer prisbevisste, gir oss selv shoppingstopp for å vise at vi ikke bare vil kjøpe for å kjøpe - og mange sier de ikke ønsker å låse seg til en bestemt "trend", men at de ønsker å oppdatere deler av interiøret etter sesonger, egen smak og annet. Dette er det viktig at vi i Nille tenker på når vi utvikler våre kolleksjoner fremover.
![]() |
Her er en annen kollasje som viser en av retningene våre denne våren. |
- Det å jobbe med å få våre kolleksjoner til å fremstå helhetlig og for å få våre varer til å slå an i de tusen hjem, det er en utrolig utfordrende, spennende og fantastisk morsomt! Og særlig når vi får så herlige tilbakemeldinger som vi f.eks. fikk på vårens kolleksjon! Jeg vil derfor benytte sjansen til å takke alle de fantastiske Nillekundene våre! Det at dere gir så gode tilbakemeldinger til oss, gir en vanvittig motivasjon til å fortsette med denne måten å jobbe på!
Synes du vår trendprat med Lara var interessant?
Om dere liker blogginnlegg som dette, kan vi gjerne gjøre mer av det! Vi spurte Lara om noen andre ting rundt denne prosessen også, for eksempel om hun kunne gi oss noen eksempler på ting som fungerte overraskende godt eller dårlig. Og om dere ønsker det, deler vi gjerne dette i et nytt blogginnlegg! Legg igjen en liten kommentar under her, så får dere mer om dere ønsker!
Dette er spennende lesning for min del ihvertfall :)
SvarSlett